Η σειρά Legacy of Kain αποτελεί μέχρι και σήμερα ένα από τα πιο εμβληματικά franchises στην ιστορία του gaming καθώς από το πρώτο παιχνίδι συνδύασε μια σκοτεινή ιστορία με αρκετό lore και χαρακτήρες που κάλλιστα παραμένουν στην μνήμη μας. Ξεκινώντας το 1996 με το Blood Omen: Legacy of Kain, η σειρά εδραιώθηκε ως ένα action-adventure έπος που εξερευνά θέματα όπως η μοίρα, η ελεύθερη βούληση και η ηθική, μέσα από τη δραματική σύγκρουση δύο αντι-ηρώων, του βαμπίρ Kain και του πρώην υπηρέτη του, Raziel.
Με το Soul Reaver του 1999 και τη συνέχειά του, το Soul Reaver 2 του 2001, η σειρά έκανε ένα αποφασιστικό βήμα εμπρός, προσφέροντας εντυπωσιακό 3D gameplay, κινηματογραφική αφήγηση και έναν σκοτεινό, γοτθικό κόσμο που παραμένει μοναδικός μέχρι σήμερα – αν και φαινομενικά άδειος. Ο συνδυασμός της μελαγχολικής ατμόσφαιρας, των παζλ και των θεαματικών μαχών ανέβασε τον πήχη για τα action-adventure παιχνίδια της εποχής.
Η remastered εκδοχή των δύο πρώτων Soul Reaver υπόσχεται να επαναφέρει στη ζωή αυτή τη σκοτεινή κληρονομιά, με ανανεωμένα γραφικά, βελτιωμένους μηχανισμούς και την ίδια ανεξίτηλη αφήγηση που καθήλωσε παλιούς και νέους παίκτες. Ωστόσο, πώς στέκεται σήμερα η εμπειρία του Soul Reaver 1 & 2 Remastered και καταφέρνει να αποδώσει την κλασική μαγεία που έκανε αυτά τα παιχνίδια θρυλικά;
Ένας σκοτεινός κόσμος κάπως διαφορετικός
Το Soul Reaver διαδραμματίζεται στον κόσμο της Nosgoth, έναν τόπο γεμάτο σκοτάδι, παρακμή και αιώνιες συγκρούσεις μεταξύ της ανθρωπότητας και διαφόρων τεράτων. Ο Raziel, ο πρωταγωνιστής, κάποτε ο πιστός υποτακτικός του Vampire Lord Kain, είδε την μοίρα του να αλλάζει δραματικά όταν τιμωρήθηκε για την αλαζονεία του – επειδή τόλμησε να ξεπεράσει τον αφέντη του. Ο Kain τον καταδίκασε να πεθάνει, ρίχνοντάς τον στον Ποταμό των Ψυχών. Αντί να θανατωθεί, ο Raziel επέστρεψε ως ένα στοιχειωμένο πλάσμα, ως Soul Reaver και ορκίστηκε εκδίκηση. Με τη βοήθεια του Elder God, μιας θεϊκής οντότητας που παραμονεύει στις σκιές, ξεκινά ένα ταξίδι μέσα από τα ερείπια της Nosgoth, κυνηγώντας τον Kain και τους πρώην αδελφούς του.
Στο Soul Reaver 2, η ιστορία αποκτά ακόμα μεγαλύτερο βάθος και πολυπλοκότητα. Το πρώτο, αφήνοντάς μας με ερωτηματικά και μια ατελή ιστορία, μας οδηγεί στο δεύτερο όπου εδώ έχουμε μια μάχη με τον χρόνο πέρα από το σκοτάδι. Ταξιδεύοντας μέσα από διαφορετικές χρονικές περιόδους, ανακαλύπτει τις αλήθειες πίσω από την κατάρα της Nosgoth, την προφητεία των Βαμπίρ και το ρόλο του ίδιου του Kain στην ισορροπία του κόσμου. Καθώς οι αποκαλύψεις πληθαίνουν, ο Raziel αρχίζει να αμφισβητεί όχι μόνο τις προθέσεις του Elder God, αλλά και την ίδια τη φύση της αποστολής του.
Η κυριότερη “αλλαγή” του remaster είναι τα ανανεωμένα γραφικά του καθώς δίνουν νέα πνοή στη Nosgoth, διατηρώντας όμως απόλυτα την αρχική καλλιτεχνική ταυτότητα. Χτίζοντας πάνω στα αυθεντικά μοντέλα, στις βελτιώσεις θα διακρίνουμε καθαρότερα textures, ενισχυμένο φωτισμό και μεγαλύτερη λεπτομέρεια στα μοντέλα τόσο των πρωταγωνιστών όσο και των εχθρών. Παρ’ όλες αυτές τις αλλαγές, η γοτθική ατμόσφαιρα που χαρακτήρισε τα παιχνίδια στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και στις αρχές του 2000 παραμένει ανέπαφη. Ένα ξεχωριστό χαρακτηριστικό είναι η δυνατότητα εναλλαγής μεταξύ των remastered και των πρωτότυπων γραφικών με το πάτημα ενός κουμπιού. Αυτή η επιλογή, αν και δεν την βλέπουμε συχνά σε remasters, καταφέρνει να προσφέρει μια νοσταλγική εμπειρία, υπενθυμίζοντας πόσο έχουν εξελιχθεί τα γραφικά σήμερα, ενώ παράλληλα τιμά τη μοναδική αισθητική των αρχικών τίτλων.
Παρά τις αναβαθμίσεις, είναι ξεκάθαρο πως τα Legacy of Kain: Soul Reaver 1 & 2 Remastered δεν προσπαθούν να “μεταμφιεστούν” σε σύγχρονα παιχνίδια. Ωστόσο, η πιστή απόδοσή τους στο αρχικό όραμα τα καθιστά ακόμα εντυπωσιακά. Τα ανανεωμένα γραφικά με τον ιδιαίτερο φωτισμό, σε συνδυασμό με το εκπληκτικό, βαθύ και ανατριχιαστικό sound design επιτρέπουν στην συλλογή να διατηρήσει την ατμοσφαιρική ένταση που έκανε τη Nosgoth τόσο ξεχωριστή.
Νοσταλγικό αλλά και φρέσκο
Το Remaster δεν περιέχει διαφορές ή βελτιώσεις στο βασικό gameplay των δύο τίτλων. Στον πυρήνα τους, τα δύο παιχνίδια χαρακτηρίστηκαν για τους γρίφους και την ιδιαίτερη μάχη τους. Συγκεκριμένα, κάθε μάχη ξεφεύγει από την τυπική λογική των Action Adventure παιχνιδιών αφού οι μονομαχίες αποτελούν περισσότερο μια ακόμα επίλυση γρίφων παρά ένα ασταμάτητο πάτημα κουμπιών.
Στο πρώτο παιχνίδι, ο Raziel περιπλανιέται στη Nosgoth, μεταπηδώντας ανάμεσα σε δύο διαστάσεις: τη φυσική και τη φασματική. Με αυτόν τον μηχανισμό ο κόσμος αλλάζει ριζικά ανάλογα με τη διάσταση, και όχι μόνο προσθέτει βάθος στην εξερεύνηση, αλλά είναι και απαραίτητος για την επίλυση πολλών γρίφων. Το platforming και η χρήση ειδικών ικανοτήτων, όπως το glide που προσφέρει η “κατεστραμμένη” του κάπα, παίζουν επίσης κεντρικό ρόλο στην περιπέτεια.
Στο Soul Reaver 2, το gameplay γίνεται πιο κινηματογραφικό, αν και διατηρεί τις βασικές αρχές του πρώτου τίτλου. Η εξερεύνηση αποκτά μεγαλύτερη εστίαση στην αφήγηση, ενώ οι μάχες και οι γρίφοι παραμένουν ουσιαστικό μέρος της εμπειρίας. Ο Raziel αποκτά νέες δυνάμεις καθώς προχωρά, που μας επιτρέπουν να ξεκλειδώσουμε περιοχές και να προχωρήσουμε στην ιστορία.
Το σύστημα μάχης του παιχνιδιού όμως κλέβει την παράσταση. Είναι απλό αλλά λειτουργικό, επικεντρωμένο σε μάχες σώμα-με-σώμα και την χρήση ειδικών ικανοτήτων. Ο Raziel μπορεί να πολεμήσει με γυμνά χέρια, να χρησιμοποιήσει το Soul Reaver ή διάφορα προσωρινά όπλα, όπως δόρατα, τσεκούρια και ρόπαλα, που βρίσκει διάσπαρτα στο περιβάλλον και να χρησιμοποιήσει το περιβάλλον για να σκοτώσει μια και καλή τους εχθρούς του.
Στην πλειοψηφία τους, οι εχθροί μας αποτελούν άλλα βαμπίρ ή φαντάσματα και καμιά φορά ανθρώπους πολεμιστές. Για να σκοτώσουμε τα βαμπίρ και τα φαντάσματα θα πρέπει είτε να τα καρφώσουμε με κάποιο δόρυ ή να τα χτυπήσουμε τόσο πολύ ώστε να ζαλιστούν και να τα ρίξουμε στο φως του ηλίου. Αφού τα σκοτώσουμε, τότε οι ψυχές τους θα φύγουν και θα αρχίσουν να αιωρούνται στην περιοχή. Ο Raziel πρέπει να απορροφά αυτές τις ψυχές για να σβήσει την νέα του δίψα αλλά και για να αναπληρώσει την υγεία του. Εάν χάσει όλη την ενέργειά του στη φυσική διάσταση, μεταφέρεται αυτόματα στη φασματική, όπου οι μάχες έχουν διαφορετική δυναμική, απαιτώντας εναλλαγή τακτικής.
Οι εχθροί διαφέρουν σε είδος και αντοχή με αποτέλεσμα οι μάχες να απαιτούν στρατηγική, καθώς οι βρυκόλακες πρέπει να εξοντωθούν πλήρως (π.χ., να καούν στη φωτιά ή να διαπεραστούν με όπλο), διαφορετικά επανέρχονται στη ζωή. Το combat ενσωματώνει επίσης το περιβάλλον, επιτρέποντας στον παίκτη να χρησιμοποιεί παγίδες ή αντικείμενα γύρω του για να εξοντώσει εχθρούς.
Το Legacy of Kain: Soul Reaver 1 & 2 Remastered διατηρεί πολλά στοιχεία της αρχικής εμπειρίας, αλλά η έλλειψη ενός σύγχρονου συστήματος αποθήκευσης θα μπορούσε να το ωφελήσει αρκετά. Το παιχνίδι παραμένει πιστό στον πρωτότυπο σχεδιασμό του, όπου κάθε επαναφορά ξεκινά από ένα προκαθορισμένο σημείο εξυπηρετώντας το αίσθημα νοσταλγίας και αυθεντικότητας – κάτι όμως που μπορεί να αποδειχθεί κουραστικό για το μοντέρνο κλίμα. Παρόλα αυτά, αυτή η μικρή αστοχία δεν επισκιάζει τη συνολική αξία της εμπειρίας που προσφέρει το remaster.
Αυτό που κάνει πραγματικά τα Soul Reaver μοναδικά είναι η εξαιρετική αφήγηση και η βαθιά φιλοσοφική θεματολογία της. Το ταξίδι του Raziel δεν είναι απλώς μια ιστορία εκδίκησης, αλλά μια σύνθετη εξερεύνηση της μοίρας, της ελεύθερης βούλησης και των κυκλικών μοτίβων της ιστορίας. Το σενάριο, με επιρροές από γοτθική λογοτεχνία και υπαρξιακές ιδέες, συνοδεύεται από εξαιρετικές ερμηνείες, με τον Michael Bell και τον Simon Templeman να ζωντανεύουν τους Raziel και Kain αντίστοιχα και να δίνουν το απαραίτητο βάθος στον χαρακτήρα τους. Οι έντονοι διάλογοί τους, γεμάτοι πάθος και συγκρούσεις, μαζί με τη συμβολή των δευτερευόντων χαρακτήρων, συνθέτουν μια ατμόσφαιρα που παραμένει διαχρονική και επιδραστική.
Πολλά περισσότερα από μια απλή αναβάθμιση
Η remastered συλλογή του Legacy of Kain: Soul Reaver 1 & 2 προσφέρει πολλά περισσότερα από μια απλή αναβάθμιση στα γραφικά. Περιλαμβάνει πλούσιο επιπλέον περιεχόμενο με τα πιο αξιοσημείωτα νέα στοιχεία να είναι ο Lore Reader, ένας λεπτομερής μηχανισμός που παρουσιάζει ανανεωμένους χάρτες της Nosgoth. Αυτοί οι χάρτες δεν περιορίζονται σε γεωγραφικές απεικονίσεις, αλλά συνοδεύονται από ποιητικές περιγραφές που περιγράφουν τις αλλαγές και τις καταστροφές που υπέστη η περιοχή μέσα στους αιώνες. Έχουμε τη δυνατότητα να εναλλάσσουμε τις “αγνές” εκδοχές των χαρτών, που αναπαριστούν τη Nosgoth όπως ήταν κάποτε, με τις “διεφθαρμένες” εκδοχές που απεικονίζουν την παρακμή και το χάος που έχει αφήσει πίσω της η αιώνια σύγκρουση.
Εκτός από την αφήγηση, η συλλογή διαθέτει και μια gallery με σχέδια και πρόχειρες δημιουργίες. Έχουμε πρόσβαση σε remastered concept art, τρισδιάστατα renders υψηλής ανάλυσης και σκηνές από τα κινηματογραφικά βίντεο (FMVs), ως μια ματιά στη δημιουργική διαδικασία που διαμόρφωσε τη γοτθική αισθητική της Nosgoth. Επιπλέον, περιλαμβάνεται ειδική ενότητα αφιερωμένη σε fan art και cosplay, ενώ το Dark Chronicle συγκεντρώνει τους διαλόγους και τις σκηνές και από τα δύο παιχνίδια, επιτρέποντας μας να θυμηθούμε κάθε αλληλεπίδραση και να εξερευνήσουμε σε βάθος την διήγηση.
Τελειώνοντας, το Legacy of Kain: Soul Reaver 1 & 2 προσθέτει και τα Lost Levels του Soul Reaver, που περιλαμβάνουν ημιτελές περιεχόμενο από το αυθεντικό παιχνίδι. Αυτά τα επίπεδα, όπως η Undercity, η Smokestack και το Kain’s Retreat, είχαν αφαιρεθεί λόγω τεχνικών περιορισμών της εποχής. Τώρα, μας δίνεται η ευκαιρία να εξερευνήσουμε αυτούς τους χώρους στην αρχική τους μορφή, συνοδευόμενους από σημειώσεις των developers που εξηγούν τον ρόλο τους στο παιχνίδι. Αυτή η αλληλεπίδραση με το υλικό που δεν ολοκληρώθηκε προσφέρει μία ακόμα ματιά στις αδημοσίευτες φιλοδοξίες της εποχής.
Φυσικά, η απόδοση σε υπολογιστές ήταν άψογη με ελάχιστα glitches που δεν επηρέασαν την συνολική εικόνα του παιχνιδιού αλλά και την εμπειρία. Μεγάλη εντύπωση όμως, μου προκάλεσε η απόδοση στο Steam Deck. Tο παιχνίδι γεμίζει πλήρως την οθόνη του Steam Deck χωρίς μαύρες μπάρες, υποστηρίζει πλήρως τους ελεγκτές του και επιτυγχάνει σταθερά στα 60 FPS με περιορισμό των TDP στα 5W, προσφέροντας διάρκεια μπαταρίας περίπου 5 ώρες για τις LCD εκδόσεις (και 7 ώρες για τις OLED σύμφωνα με αναφορές). Ωστόσο, σημειώνεται ότι η οθόνη του χάρτη στο “Soul Reaver 1” εμφανίζεται υπερβολικά μεγεθυμένη, με αποτέλεσμα να κόβονται οι άκρες. Αυτό πιθανώς οφείλεται στην αναλογία διαστάσεων 16:10 του Steam Deck, αλλά δεν επηρεάζει σημαντικά το gameplay.
Το Legacy of Kain: Soul Reaver 1 & 2 Remastered αποτελεί μια εξαιρετική επιστροφή σε έναν από τους πιο αγαπητούς κόσμους της ιστορίας του gaming. Με ανανεωμένα γραφικά, νέες λειτουργίες και προσεγμένες λεπτομέρειες, καταφέρνει να αποδώσει με σεβασμό την κληρονομιά της σειράς, ενώ προσφέρει μια φρέσκια εμπειρία για παλιούς και νέους παίκτες. Παρά τις μικρές ατέλειες, η ατμόσφαιρα, το gameplay και η φιλοσοφική αφήγηση του Soul Reaver παραμένουν διαχρονικά και μοναδικά – και αποτελεί το καλύτερο παιχνίδι για την φορητή κονσόλα της Valve, και όχι μόνο.
Το Review Code του Legacy of Kain: Soul Reaver 1 & 2 Remastered παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες της κριτικής.
