Το Nice Day for Fishing είναι το αποτέλεσμα της μακρόχρονης δημιουργικής εργασίας των Viva La Dirt League (VLDL), της ομάδας που έγινε γνωστή για την εξαιρετικά επιτυχημένη σειρά Epic NPC Man και άλλες κωμικές παραγωγές στο YouTube. Μαζί με την FusionPlay και την Team17, κατάφεραν να μετατρέψουν το χιούμορ τους, την αγάπη για τα RPG και τις πολυαγαπημένες φιγούρες τους σε ένα αληθινά μοναδικό βιντεοπαιχνίδι.
Από την πρώτη κιόλας στιγμή που πατάς start, το παιχνίδι σε υποδέχεται με μια ευχάριστη νοσταλγία και μια ειλικρινή προσπάθεια να τιμήσει όχι μόνο τους fan της σειράς, αλλά και οποιονδήποτε αγαπά τον κόσμο των RPG, τα fishing games και την έξυπνη σάτιρα. Δεν έχουμε να κάνουμε με ένα απλό fan service. Πρόκειται για ένα πλήρες παιχνίδι, με δομή, εξέλιξη και ουσία.
Σεναριο
Ο Baelin ο ψαράς, είναι ένας χαρακτήρας που μέχρι σήμερα είχε έναν και μόνο ρόλο: να στέκεται δίπλα στο ποτάμι και να λέει “Morning! Nice day for fishing, ain’t it?” σε ατελείωτο loop. Τώρα, όμως, όλα αλλάζουν. Ένα καταστροφικό συμβάν προκαλεί διακοπή σύνδεσης με τον server του MMO κόσμου Azerim, και ο Baelin αποκτά ξαφνικά συνείδηση, πρόσβαση σε quests και την ικανότητα να κάνει level up.
Αυτός ο αναπάντεχος ήρωας καλείται να σώσει την πόλη Honeywood από μια επικίνδυνη απειλή, φυσικά με βασικό εργαλείο ένα καλάμι ψαρέματος. Η σάτιρα εδώ είναι αρκετά transparent. O πιο περιθωριακός, γραμμικά προγραμματισμένος NPC γίνεται πρωταγωνιστής, παίρνει quests, αναβαθμίζεται και, κυρίως, αντιμετωπίζει τα πάντα με σταθερό χαμόγελο και πλήρη αποδοχή.
Η ιστορία του παιχνιδιού κυλάει με χαλαρό και σταθερό ρυθμό. Δεν υπάρχει βιασύνη, αλλά και ούτε το συνηθισμένο χάος του backtracking που συναντάμε συχνά σε RPG. Έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την ηρεμία, τη σαφήνεια και τη σταδιακή εξέλιξη. Είναι από τα ελάχιστα παιχνίδια που καταφέρνουν να δώσουν νόημα σε έναν κόσμο όπου δεν υπάρχουν Adventurers, παρά μόνο NPCs που… ξαφνικά πρέπει να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους.
Gameplay
Στην καρδιά του παιχνιδιού βρίσκεται, φυσικά, το ψάρεμα. Όμως, δεν πρόκειται για το κλασικό, ήσυχο mini-game που συναντάμε σε τίτλους όπως το Stardew Valley ή άλλα. Το ψάρεμα στο Nice Day for Fishing είναι ένας πλήρως αναπτυγμένος μηχανισμός, που μπλέκει RPG στοιχεία, μάχες, μυστικά και… πολλές εκπλήξεις.
Ως παίκτες, ξεκινάμε με ένα απλό καλάμι και μερικά βασικά δολώματα. Σύντομα, όμως, ξεκλειδώνουμε νέες δυνατότητες, όπως μαγνήτες για την ανάκτηση θησαυρών από τον βυθό, μαγικά ξόρκια που μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά τη “μάχη” με τα ψάρια και αντικείμενα που επηρεάζουν τη συμπεριφορά των ψαριών ή του ίδιου του χαρακτήρα. Κάθε είδος ψαριού έχει δική του επίθεση και μοτίβα κίνησης, που πρέπει να μάθεις για να το ακινητοποιήσεις και να το πιάσεις. Μάλιστα, υπάρχουν ακόμα και “boss fish” που απαιτούν στρατηγική, κατάλληλο εξοπλισμό και καλά συγχρονισμένες ενέργειες.
Η μάχη με τα ψάρια θυμίζει ένα αφηρημένα light version παιχνιδιών τύπου Dark Souls (δεν είναι τόσο δύσκολο, προφανώς), μιας και απαιτεί συγκέντρωση, ρυθμό και κατανόηση των μοτίβων. Τα parry, τα block και τα spells δημιουργούν ένα γοητευτικό loop, όπου κάθε επιτυχημένο ψάρεμα αποτελεί μια σημαντική νίκη.
Progress
Το παιχνίδι επιβραβεύει την πρόοδο με νέο εξοπλισμό, αντικείμενα, καπέλα(!) και αποστολές. Το κάθε κομμάτι εξοπλισμού δεν καθορίζει απλά τα στατιστικά, αλλά μας επιτρέπει να “χτίσουμε” ένα “class” που θέλουμε για τον Baelin: επιθετικός, αμυντικός, υποστηρικτικός. Δεν στο λέει ξεκάθαρα, αλλά ουσιαστικά σε αφήνει να “φτιάξεις” builds με βάση τις επιλογές σου σε δολώματα, καπέλα, δαχτυλίδια και skills.
Επιπλέον, η εξερεύνηση γίνεται πιο περίπλοκη όσο προχωράς. Μεταγενέστερα unlocks σου επιτρέπουν να χειρίζεσαι ρεύματα μέσα στο νερό για να φτάνεις σε μυστικές περιοχές, σπηλιές και σπάνια ψάρια. Αυτό το σύστημα λειτουργεί σχεδόν σαν puzzle-platformer, συνδυάζοντας τη χαλαρή αίσθηση του ψαρέματος με στοιχεία που θυμίζουν παλιά Pokémon games.
Η εμπειρία είναι απρόσμενα πλούσια και πολυεπίπεδη. Εκεί που νομίζεις πως έχεις καταλάβει το gameplay loop, το παιχνίδι ανοίγει νέες δυνατότητες και σε εκπλήσσει. Όχι μόνο δεν κουράζει, αλλά προσφέρει μια σταθερή αίσθηση εξέλιξης που κρατάει τον παίκτη “γαντζωμένο”.
Pixel art, μουσικη και χιουμορ
Ένα από τα πρώτα πράγματα που τραβούν το βλέμμα στο Nice Day for Fishing είναι το pixel art. Η αισθητική του θυμίζει τα retro RPGs των αρχών της δεκαετίας του 2000, με ζεστούς χρωματισμούς, καθαρές γραμμές και ξεκάθαρο σχεδιασμό χαρακτήρων και περιβάλλοντος. Το Honeywood σφύζει από ζωή, με “φωτεινά” σπίτια, δάση και παράκτιες τοποθεσίες, ενώ οι υποβρύχιες περιοχές διαθέτουν μια γοητευτική σκοτεινότητα γεμάτη μυστήριο.
Οι χαρακτήρες θυμίζουν εμφανισιακά τους live-action εαυτούς τους από τα skits των VLDL, αλλά με μια δημιουργική ελευθερία. Κάθε μορφή έχει προσωπικότητα και ταιριάζει άψογα στο ύφος του παιχνιδιού. Το animation κρατιέται λιτό αλλά εκφραστικό, δίνοντας έμφαση στην αίσθηση του κόσμου, χωρίς να κουράζει το μάτι.
Η μουσική, από την άλλη, είναι ευχάριστα ήπια. Χαμηλοί τόνοι, μελωδίες που θυμίζουν παραδοσιακά RPG χωριά και ατμοσφαιρικά tracks για τις υποβρύχιες ή πιο σκοτεινές περιοχές. Αν και τα κομμάτια κάνουν συχνά loop, η ευγενική φύση τους δεν ενοχλεί. Είναι ο ιδανικός μουσικός καμβάς για ένα “cozy” παιχνίδι.
Δυστυχώς, στον τομέα του ήχου εντοπίζεται και μία από τις πιο αδύναμες πτυχές του παιχνιδιού, που είναι τα ηχητικά εφέ για τις φωνές των NPCs. Αντί για πλήρες voice acting, το οποίο η ομάδα VLDL θα μπορούσε να προσφέρει άνετα, καταφεύγει σε ήχους τύπου “typewriter squeak”, που όχι μόνο δεν προσθέτουν τίποτα, αλλά πολλές φορές γίνονται ενοχλητικοί.
Αυτό το σύστημα θυμίζει Animal Crossing, αλλά σε πιο οξύ τόνο. Για αρκετούς παίκτες, ειδικά όσους έχουν ευαισθησίες σε ήχους ή δυσκολία στην ακουστική επεξεργασία, αυτός ο ήχος μπορεί να γίνει κουραστικός ή ακόμα και αποτρεπτικός. Το παιχνίδι προσφέρει μόνο δύο sliders: ένα για μουσική και ένα για SFX, πράγμα που σημαίνει πως δεν μπορείς να απομονώσεις τους “φωνητικούς” ήχους χωρίς να καταστρέψεις και άλλες πτυχές του ηχητικού τοπίου.
Η απουσία πληρέστερων επιλογών ήχου και προσβασιμότητας, π.χ. ανεξάρτητα sliders, υπότιτλοι, επιλογή για voice packs, δείχνει ένα μικρό έλλειμμα φροντίδας σε αυτόν τον τομέα. Είναι ιδιαίτερα κρίμα, γιατί με πλήρες voice acting από την ομάδα των VLDL, θα μπορούσε να απογειωθεί.
Αποστολες και ροη
Το Nice Day for Fishing αποφεύγει έξυπνα τις παγίδες της υπερφόρτωσης που συχνά συναντάμε στα σύγχρονα RPG. Δεν υπάρχουν δεκάδες αποστολές που κατακλύζουν το χάρτη, ούτε σύστημα που απαιτεί αδιάκοπο grinding. Αντίθετα, το παιχνίδι προτιμά μια γραμμική ροή, που κρατά τον παίκτη πάντα σε κίνηση προς τα εμπρός, χωρίς να νιώθει πως ανακυκλώνει δραστηριότητες.
Οι βασικές αποστολές προχωρούν την πλοκή, αλλά συχνά ενσωματώνουν δραστηριότητες όπως εύρεση αντικειμένων (το σφυρί του Bodger χάνεται ξανά και ξανά), συλλογή σπάνιων ψαριών, ή χρήση νέων εργαλείων για την προσέγγιση προηγουμένως απρόσιτων περιοχών. Ακόμα και αυτές οι φαινομενικά επαναλαμβανόμενες αποστολές έχουν κάποιο twist.
Αν και το παιχνίδι δεν επιβάλλει υπερβολικό backtracking, υπάρχουν στιγμές όπου καλείσαι να ταξιδέψεις από τη μία άκρη του χάρτη στην άλλη. Ωστόσο, σε αντίθεση με πολλά RPG που κάνουν αυτή τη διαδικασία κουραστική, εδώ η εμπειρία είναι συνήθως γρήγορη και γεμάτη αστείες αλληλεπιδράσεις ή νέα συμβάντα.
Το ταξίδι από το Honeywood προς άλλες περιοχές γίνεται πιο ενδιαφέρον όσο ξεκλειδώνεις νέα μέσα πλοήγησης ή εργαλεία. Κάθε νέα περιοχή έχει ιδιαίτερη ταυτότητα και προσφέρει νέες προκλήσεις στο ψάρεμα, στους μηχανισμούς ή στην πλοκή.
Προσβασιμoτητα
Αν και σε επίπεδο gameplay το παιχνίδι είναι φιλικό προς τον παίκτη, στον τομέα της προσβασιμότητας παρουσιάζονται ελλείψεις. Η απουσία εκτεταμένων επιλογών στις ρυθμίσεις ήχου, καθώς και η περιορισμένη δυνατότητα παραμετροποίησης του χειρισμού, είναι ουσιαστικές αδυναμίες. Το παιχνίδι δεν προσφέρει, π.χ., πλήρες key mapping, ενώ τα controls φαίνονται σαφώς πιο προσεγμένα για gamepad.
Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι δύσκολο στην εκμάθηση. Αντιθέτως, τα tutorials ενσωματώνονται οργανικά στις πρώτες αποστολές, με διακριτικό τρόπο, και βοηθούν τους νέους παίκτες να κατανοήσουν τις βασικές λειτουργίες χωρίς καταιγισμό πληροφορίας.
Μια “χαζη” ιδεα με εξυπνη εκτελεση
Το Nice Day for Fishing θα μπορούσε να είναι ένα απλό, fan-service project. Μια φάρσα 2-3 ωρών βασισμένη σε ένα δημοφιλές meme, φτιαγμένο αποκλειστικά για τους fan των Viva La Dirt League. Αντ’ αυτού, είναι ένα ολοκληρωμένο, ευρηματικό και καλοσχεδιασμένο παιχνίδι που ξεπερνά τον αρχικό του σκοπό και γίνεται κάτι περισσότερο από αυτό. Πρόκειται για μια ειλικρινής εξερεύνηση της έννοιας του “NPC που γίνεται ήρωας”, μέσα από ένα ευχάριστο και γεμάτο χιούμορ RPG-fishing hybrid.
Έχει γίνει εξαιρετική μεταφορά του κόσμου της σειράς σε διαδραστική μορφή. Είναι έξυπνο, με πολυεπίπεδο σύστημα ψαρέματος που μπλέκει action και RPG στοιχεία με ενδιαφέρον τρόπο. Ο κόσμος του είναι πλούσιος. Το χιούμορ του είναι αυθεντικό, που θυμίζει τα καλύτερα επεισόδια του Epic NPC Man, χωρίς να απαιτεί προηγούμενη γνώση. Έχει καθαρό interface και σταθερή απόδοση, χωρίς τεχνικά προβλήματα.
Από την άλλη, έχει ανεπαρκές voice acting, ενώ τα typewriter-style ηχητικά εφέ είναι ενοχλητικά. Έχει ελλιπείς επιλογές προσβασιμότητας, με περιορισμένα sliders και έλλειψη επιλογών προσαρμογής. Ορισμένοι μηχανισμοί (π.χ. ρίψη πετονιάς) είναι λίγο περίεργοι στην ακρίβεια, ειδικά σε keyboard. Τέλος, υπάρχει επαναληψιμότητα σε μερικά side quests, ειδικά σε fetch αποστολές.
Αν αγαπάς τα RPG, τα cozy games ή απλά θέλεις να δεις τι μπορεί να γίνει όταν κωμικοί δημιουργούν ένα παιχνίδι με πάθος, δώσε του μια ευκαιρία.
Και ναι… είναι, πάντα, μια καλή μέρα για ψάρεμα.
