Enshrouded | Early Access Review

H φετινή χρονιά επιφυλάσσει πολλές εκπλήξεις στον χώρο του gaming, με τα survival παιχνίδια να έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο, μέχρι στιγμής. Το εν λόγω genre έχει χαρίσει, αδιαμφισβήτητα, ιδιαίτερες στιγμές σε όλους μας, με τα περισσότερα παιχνίδια του είδους να προσπαθούν να προσφέρουν μοναδικούς συνδυασμούς μηχανισμών και χαρακτηριστικών. Ανάμεσα στα δεκάδες που υπάρχουν, το Enshrouded της Keen Games εμφανίζεται σαν ένας φάρος ελπίδας, συνδυάζοντας στοιχεία από αγαπημένα παιχνίδια, διαφορετικών genre, όπως το Hogwarts Legacy, κάνοντας το έναν αρκετά μοναδικό τίτλο.

Gameplay Loop

Το Enshrouded περιστρέφει το gameplay loop του γύρω από την αλληλένδετη σχέση μεταξύ χτισίματος και εξερεύνησης, προσφέροντας μια ισορροπημένη εμπειρία που εξυπηρετεί διαφορετικά στιλ παιχνιδιού. Αντίθετα με αντίστοιχους τίτλους, που κάποια στοιχεία μπορεί να νιώθουν ελλιπείς, ενσωματώνει άψογα τα δύο αυτά στοιχεία, εξασφαλίζοντας ότι μπορούμε να χαθούμε στον κόσμο του χωρίς να νιώθουμε περιορισμένοι από επαναλαμβανόμενες “αγγαρείες” ή περιορισμένους μηχανισμούς.

Από την πρώτη στιγμή που μπαίνουμε στο παιχνίδι, μας δίνεται ένας μπούσουλας μέσω διαφόρων αποστολών που ουσιαστικά οδηγούν στο να κάνουμε μία ομαλή μετάβαση στο παιχνίδι, ενώ παράλληλα εκτιθόμαστε στο lore. Κάθε αποστολή, εξυπηρετεί στο να “φέρουμε” και να “βοηθήσουμε” NPCs στην βάση μας και την αναβάθμισης της “φλόγας” (αυτό που καθορίζει ότι μας ανήκει ένα κομμάτι γης) που ουσιαστικά μας προσφέρει δυνατότητες, όπως περισσότερος χρόνος αντοχής μέσα στο “Shroud”. Συνοπτικά, το Shroud είναι κάτι, σαν νέφος, που καλύπτει ένα κομμάτι περιοχών, στις οποίες υπάρχουν μεταλλαγμένοι εχθροί και συγκεκριμένοι πόροι. Ο χρόνος αντοχής μέσα στο Shroud είναι περιορισμένος.

Οι μηχανισμοί χτισίματος ξεχωρίζουν ως ένα καλό παράδειγμα σχεδιασμού. Χρησιμοποιώντας την τεχνολογία voxel, έχουμε την ελευθερία να διαμορφώσουμε το περιβάλλον/terrain κατά το δοκούν. Είτε αν σκοπεύουμε στην δημιουργία ενός καταφυγίου μέσα σε ένα βουνό, είτε αν στοχεύουμε σε ένα αρκετά ψηλό και επιβλητικό κτίριο, οι επιλογές περιορίζονται μόνο από την φαντασία μας. Το UI, που ίσως χρειαστεί λίγη προσπάθεια μέχρι να το νιώσουμε οικείο, απλοποιεί τη διαδικασία χτισίματος, επιτρέποντας μας να επικεντρωθούμε στο να δώσουμε ζωή στις αρχιτεκτονικές μας ιδέες. Μάλιστα, είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που η ομάδα ανάπτυξης έχει λάβει υπόψιν το verticality του παιχνιδιού, παρέχοντας εργαλεία για να δημιουργήσουμε χώρους που είναι προσβάσιμοι μόνο με grappling hook ή χώρους που μπορούμε να “κρύψουμε” χρησιμοποιώντας πόρτες-τοίχους ή πόρτες-πατώματα.

Σε συζητήσεις, έτυχε να ακούσω πως κάποιοι θα ήθελαν να υπάρχει δυνατότητα επιλογής “Creative Mode”. Η αλήθεια είναι πως το Enshrouded περιλαμβάνει τόσα πολλά, που θα βοηθούσε κάτι τέτοιο, ώστε να πειραματιστούμε με τον σχεδιασμό βάσεων. Το θετικό είναι όμως πως δεν πρόκειται για κάτι που δεν μπορεί να προστεθεί στην συνέχεια ή κάτι που νιώθει απαραίτητο επί της παρούσης.

Playground

Ο ανοιχτός κόσμος του Enshrouded λειτουργεί ως ένας καμβάς για εξερεύνηση, θυμίζοντας την μεγαλοπρέπεια που βλέπουμε σε άλλους open world τίτλους, όπως τα Assassin’s Creed. Πρόκειται για ένα παιχνίδι που επιβραβεύει το “sidetracking”, προσφέροντας αρκετά πραγματάκια που μπορούμε να “καθαρίσουμε”, στον χάρτη. Ορισμένα από αυτά είναι απαραίτητο να ολοκληρωθούν, μιας και τα rewards βοηθούν στην αναβάθμιση του εξοπλισμού και της βάσης.

Τα προσεκτικά δημιουργημένα τοπία, στολισμένα με κτίρια που μας θυμίζουν ότι υπήρχε ζωή πριν ερειπωθούν, μας προσκαλούν να ξεφύγουμε από τον “καθιερωμένο” δρόμο. Αντλώντας έμπνευση από την περιβαλλοντική αφήγηση τίτλων όπως ορισμένα soulslike, ο κόσμος είναι γεμάτος με τοποθεσίες και μυστικά που ανταμείβουν όσους αποφασίσουν να αφιερώσουν χρόνο στην εξερεύνηση.

Το κίνητρο για εξερεύνηση του αγνώστου, είναι κυρίως ο εξοπλισμός και, σε ύστερο χρόνο, οι πόροι. Προσωπικά, χωρίς να χρειαστεί να κάνω grind, κάθε φορά που επέστρεφα από μία “βόλτα”, είχα αρκετούς πόρους για να δημιουργήσω όλα όσα χρειάστηκα.

Τα περιβάλλοντα που θα βρεθούμε, αποτελούνται από αρχαία ερείπια γεμάτα μυστήριο έως καταπράσινες κοιλάδες γεμάτες ζωή. Κάθε γωνιά κρύβει κάτι που περιμένει να το ανακαλύψουμε. Παρόλο που δεν είναι τόσο “πυκνοκατοικημένο” με μοναδικά NPCs ή ποικίλα mobs, το Enshrouded αντισταθμίζει με μια τεράστια έκταση που ανταγωνίζεται την κλίμακα τίτλων όπως τα The Legend of Zelda. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, δεν έχουμε άλλο ένα παιχνίδι που ισχύει το “quantity over quality”. Υπάρχει μία σχετική ισορροπία μεταξύ των δύο.

Τα δύο στοιχεία που νομίζω πως χρειάζονται λίγη δουλίτσα, είναι το “roaming” και το fast travelling. Όσον αφορά το roaming, έχουμε ένα glider που μας βοηθάει να μετακινούμαστε από τα ψηλά στα χαμηλά. Όσο αναβαθμίζουμε το glider, τόσο πιο πρακτικό γίνεται ως εργαλείο. Όμως, η έλλειψη mount είναι έντονη, για τα σημεία στα οποία το glider δεν βοηθάει. Αντίστοιχα, fast travel μπορούμε να κάνουμε είτε σε συγκεκριμένους, ελάχιστους, πύργους που είναι κατανεμημένοι σε συγκεκριμένα σημεία του map, είτε άμα τοποθετήσουμε ένα αντικείμενο που λειτουργεί όπως η “φλόγα” της βάσης μας, με όριο τις 6 στο σύνολο (πλην μίας που είναι πιασμένη για την βάση μας). Αυτό που έκανα εγώ είναι να κουβαλάω πάντα μαζί μου 2 “φλόγες” και όποτε χρειαζόταν, τοποθετούσα μία για να έχω σημείο επιστροφής (fast travel). Όταν σταματούσε να μου χρειάζεται, έσβησα την “φλόγα” και τοποθετούσα άλλη, παραπέρα. Το πρόβλημα σε αυτή τη τακτική, εντοπίζεται όταν γεννιέται η ανάγκη να κτίσουμε περισσότερες από μία βάση ή όταν θελήσουμε να εξερευνήσουμε παράλληλα προς διαφορετικές κατευθύνσεις.

Μηχανισμός Μάχης

Στον κόσμο των survival παιχνιδιών, ο μηχανισμός μάχης παίζει καθοριστικό ρόλο στην συνολική εμπειρία. Το Enshrouded ναι μεν ανταποκρίνεται με ένα σύστημα μάχης που επιδιώκει έναν συμβιβασμό μεταξύ προσβασιμότητας και βάθους, εξασφαλίζοντας ότι εμπλεκόμαστε πλήρως σε μία μάχη, αλλά αφήνει περιθώρια βελτίωσης σε αρκετούς τομείς. Οι εχθροί παρουσιάζουν μια αξιόλογη πρόκληση, ειδικά στην αρχή, όμως υπάρχει έλλειψη σε ποικιλία και μοναδικότητα. Δεν θα χρειαστούν πολλές ώρες μέχρι να καταφέρουμε να μάθουμε τα περισσότερα patterns.

Όσον αφορά τα στιλ μάχης όμως, το Enshrouded δίνει ρεσιτάλ. Είναι ξεκάθαρο πως δόθηκε αρκετή αγάπη ώστε να συμπεριληφθούν όσο το δυνατότερο περισσότερα όπλα και ικανότητες. Κάθε όπλο αισθάνεται διαφορετικό, με τα δικά του προτερήματα και αδυναμίες, επιτρέποντας μας επιλέξουμε αυτό που μας αρέσει, όπως συμβαίνει σε ένα κλασικό RPG.

Αντίστοιχα, κάτι άλλο που με εντυπωσίασε είναι το εκτεταμένο skill tree, που συνοδεύει το playstyle που θέλουμε να ακολουθήσουμε. Σαφώς, δεν έχουμε να κάνουμε με ένα skill tree επιπέδου Path of Exile και αργά η γρήγορα καταλαβαίνουμε πως κάποιες ικανότητες είναι απαραίτητες, ασχέτως play style. Όμως μπορεί να λειτουργήσει ως μία καλή βάση και να επεκταθεί μελλοντικά με περισσότερες επιλογές, επιτρέποντας την δημιουργία ιδιαίτερων builds.

Λαμβάνοντας υπόψιν αυτά, αποφάσισα να δοκιμάσω τα wands και τα staves. Θεωρώ πως είναι ίσως τα πιο polished όπλα, που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει κάποιος, και σίγουρα προσφέρουν μία κάποια ευκολία, όσον αφορά το progress.

Multiplayer

Ένα από τα πιο αναμενόμενα χαρακτηριστικά του Enshrouded, είναι το multiplayer. Δεν υπάρχουν πολλά που μπορούμε να πούμε για τον συγκεκριμένο τομέα. Ο τεράστιος κόσμος του, φαίνεται να έχει σχεδιαστεί κυρίως για να εξερευνηθεί με παρέα. Ειδικά στα αρχικά στάδια.

Είτε συνεργαστούμε με άλλους για την δημιουργία μεγάλων βάσεων, είτε απλά για να ρίξουμε “μάπες” σε εχθρούς, η συνολική εμπειρία σίγουρα είναι αρκετά πιο εύκολη και πιο διασκεδαστική. Κατά τις πρώτες ώρες, που ο χάρτης φαίνεται τρομακτικά μεγάλος και χαώδης, η παρέα μπορεί να βοηθήσει σε μία πιο ομαλή εμπειρία.

Τέλος, θεωρώ πως το net coding, και γενικότερα η όλη multiplayer εμπειρία, χρειάζεται βελτιώσεις, μιας και υπήρχαν περιπτώσεις που φαινόταν έντονα η “Early Access” ταυτότητα του παιχνιδιού.

Λοιπές Σκέψεις

Συνολικά, το Enshrouded λειτουργεί ως μια απόδειξη της δημιουργικότητας και της ευφυΐας που μπορεί να έχουν ορισμένες indie ομάδες ανάπτυξης. Με τον συναρπαστικό συνδυασμό των survival στοιχείων, των μηχανισμών RPG και του multiplayer, προσφέρει μια εμπειρία που ξεπερνά τα καθιερωμένα. Από τον καλοσχεδιασμένο κόσμο του έως τα μελετημένα mechanics, κάθε πτυχή του αποπνέει ένα αίσθημα ποιότητας και φινέτσας που το καθιστά μοναδικό. Καθώς το παιχνίδι συνεχίζει να εξελίσσεται μέσω του Early Access μοντέλου και με μία άκρως ελκυστική τιμή (μόλις 29,99€), ένα πράγμα παραμένει σίγουρο: το Enshrouded είναι προορισμένο να αφήσει μια ανεξίτηλη σφραγίδα στο τοπίο των survival.

Enshrouded
Συνοψη
Tο Enshrouded λειτουργεί ως μια απόδειξη της δημιουργικότητας και της ευφυΐας που μπορεί να έχουν ορισμένες indie ομάδες ανάπτυξης, όντας ένα πετυχημένο παράδειγμα Early Access παιχνιδιού. Με τον συναρπαστικό συνδυασμό των survival στοιχείων και των μηχανισμών RPG, προσφέρει μια εμπειρία που ξεπερνά τα καθιερωμένα. Κάθε πτυχή του αποπνέει ένα αίσθημα ποιότητας και φινέτσας που το καθιστά μοναδικό.
8.5
Βαθμος
Αγορα