Ομολογώ πως ποτέ δεν είχα την περιέργεια της κατάδυσης. Ο βυθός της θάλασσας, όσο μαγικά οικοσυστήματα και αν έχει, ανήκει στα πλάσματά της και είναι φτιαγμένος για αυτά. Όσο κατεβαίνουμε στα βάθη η πίεση μεγαλώνει και το άγνωστο γίνεται όλο και πιο έντονο με το σκοτάδι να μας αγκαλιάζει και τα πιο επικίνδυνα ψάρια να κάνουν την εμφάνισή τους ώστε να γίνουμε το επόμενο γεύμα τους. Το ψάρεμα από την άλλη, θα μπορούσε να είναι μια πιο ήρεμη, χαλαρή ασχολία. Στα βιντεοπαιχνίδια σίγουρα αποτελεί ένα διάλειμμα από την ένταση των RPGs και πολλές φορές η συλλογή διαφορετικών ειδών ξυπνάει το αίσθημα που έχουμε στα Pokemon αλλά εδώ μιλάμε για πλάσματα της πραγματικής ζωής. Τι γίνεται όμως όταν το ψάρεμα και η κατάδυση συνδυάζονται με το μυστήριο, την εξερεύνηση και το άνοιγμα ενός εστιατορίου;
To ερώτημα αυτό έρχεται να απαντήσει το Dave the Diver, ένα action adventure παιχνίδι από την MintRocket και την Nexon στο οποίο αναλαμβάνουμε τον ρόλο του Dav. O Dave είναι ένας βετεράνος καταδύτης που από τις διακοπές του και μετά ξεκινάει ένα ταξίδι ώστε να βουτήξει όσο πιο βαθια γίνεται, να συλλέξει όλα τα ψάρια του οικοσυστήματος, να εξερευνήσει ιστορικά μνημεία και κρυμμένους πολιτισμούς και να βοηθήσει στην επιτυχία ενός sushi restaurant. Ο τίτλος αναμειγνύει πολλά στοιχεία διαχείρισης μιας επιχείρησης, συλλογή πλασμάτων, στατιστικά και στοιχεία δράσης και υποθαλάσσιας περιπέτειας.

Το Dave the Diver ξεκινάει με τον πρωταγωνιστή μας να χαλαρώνει σε μια παραλία ξαπλωμένος, με τον ήλιο να καίει και την θάλασσα ήρεμη μπροστά του. Το τηλέφωνο χτυπάει και είναι ένας παλιός φίλος και συνεργάτης, o Cobra, φαίνεται να ζητάει την βοηθειά του και την ειδικότητα του δύτη για να ενισχύσει τις επιχειρηματικές του κινήσεις. Χωρίς να χάσει χρόνο, ο Dave ταξιδεύει προς την περιοχή του Great Blue – με το όνομα να δίνει “vibes” One Piece – ώστε να βοηθήσει τον φίλο του να ανακαλύψει τα μυστήρια του Giant Hole και να βοηθήσει στην διαχείριση του Bancho Sushi Restaurant.
Από τα πρώτα μόλις λεπτά, μετά τα πανέμορφα pixelated cutscenes που μας βάζουν γρήγορα στην λογική και τον κόσμο του παιχνιδιού, θα ανέβουμε στο μικρό σκάφος του Cobra για να ξεκινήσουμε την δουλειά μας στα άγνωστα νερά του Giant Blue. Το gameplay του παιχνιδιού μας οδηγεί στον βυθμό του Blue Hole, ενός μυστηριώδους θαλάσσιου οικοσυστήματος που αλλάζει κάθε φορά που το επισκεπτόμαστε, ώστε να ψαρέψουμε τα διάφορα είδη που βρίσκονται στο βυθό του, να μαζέψουμε πόρους, υλικά, αντικείμενα και θησαυρούς και να εξερευνήσουμε αρχαίους ή κρυφούς πολιτισμούς. Κατά την διάρκεια αυτής της εξερεύνησης θα βρούμε διαφορετικά είδη ψαριών και μαλάκιων, κειμήλια, αρχαία αγαλματίδια και ερείπια πολιτισμών ενώ άλλες φορές θα βρούμε θησαυρούς και αντικείμενα που είτε θα μας βοηθήσουν στην εξερεύνηση είτε θα μας προσφέρουν περισσότερες πληροφορίες για αυτόν τον κόσμο.

Ως δύτης, ο Dave έχει την δική του στολή την οποία πρέπει να φροντίζει πριν κάθε βουτιά. Αυτή έχει διάφορους σημαντικούς παράγοντες που επηρεάζουν κάθε εξερεύνηση, παράγοντες όπως το οξυγόνο στις φυάλες, το βάρος που μπορούμε να κουβαλήσουμε και το μέγιστο βάθος πίεσης. Αν υποστούμε κάποια ζημιά ή κατέβουμε πολύ βαθιά κατά την διάρκεια της εξερεύνησής μας, χάνουμε οξυγόνο με αποτέλεσμα ο χρόνος που μπορούμε να μείνουμε στο νερό να ελαττώνεται αρκετά. Στην περίπτωση όπου τελειώσει το οξυγόνο μας, επιστρέφουμε στην επιφάνεια κρατώντας μόνο ένα από τα αντικείμενα που συλλέγξαμε και χάνοντας ένα κομμάτι της ημέρας μας.
Μέσα σε μια ημέρα μπορούμε να βουτήξουμε μόνο δύο φορές – μια το πρωί και μια το απόγευμα – οπότε, τουλάχιστον στην αρχή, πρέπει να σχεδιάζουμε την διαδρομή που θα ακολουθήσουμε και ποια ψάρια θα πιάσουμε. Πέρα από το βασικό ψάρεμα, οι διάφοροι NPCs που θα συναντήσουμε, είτε είναι άνθρωποι είτε είναι ψάρια όπως δελφίνια, θα μας δώσουν διάφορες, μικρότερες αποστολές κάτω από την επιφάνεια του νερού που θα ξεκλειδώνουν νέα στοιχεία στο gameplay και νέες δραστηριότητες πο θα γεμίσουν τον χρόνο μας. Πολλές από τις αποστολές θα μας θέλουν να βρίσκουμε θησαυρούς, συγκεκριμένα είδη ψαριών ή υλικά για να δημιουργήσουμε όπλα και εργαλεία.
Κάθε run φέρει την λογική των Roguelike μιας και όλα τα αντικείμενα αυτά είναι τοποθετημένα, τις περισσότερες φορές, σε συγκεκριμένα βάθη χωρίς να γνωρίζουμε την θέση τους και τις περισσότερες φορές δεν υπάρχει κάποια βοήθεια από το παιχνίδι για να τα ανακαλύψουμε. Το ίδιο συμβαίνει και για τα πιο σπάνια ψάρια. Όσο πιο χαμηλά κατεβαίνουμε, η βιοποικιλότητα αλλάζει και συνεπώς θα βρούμε δυνατότερα, πιο σπάνια και πιο νόστιμα ψάρια. Εξερευνόντας αυτά τα βάθη θα βρούμε και πολλά τυχαία εργαλεία που μπορούν να μας βοηθήσουν στο να βρούμε τα αντικείμενα που θέλουμε. Αυτά μπορεί να είναι δυνατότερα melee όπλα, όπλα για την θάλασσα όπως ψαροτούφεκα, πιστόλια και άλλα και πολλά από αυτά θα τα χρησιμοποιήσουμε σε καρχαρίες, επιθετικά ψάρια και mini-bosses. Ολοκληρώνοντας τις εξερευνήσεις μας, θα επιστρέψουμε στην όχθη και θα πάμε στο Bancho Sushi Restaurant, εκεί που οι τελευταίες κερδοφόρες εργασίες ξεκινούν.

Το Bancho Sushi Restaurant είναι ένα από τα κυριότερα, αν όχι το κυριότερο, τμήματα του παιχνιδιού και ξεκινάει το βράδυ της κάθε ημέρας. Τα ψάρια που έχουμε μαζέψει μετατρέπονται σε υλικά και κρέας με τα οποία θα πρέπει να σκαρφιστούμε πιάτα και να φτιάξουμε το μενού της βραδιάς. Πριν ανοίξουμε το εστιατόριο, πρέπει επίσης να βεβαιωθούμε ότι έχουμε τα υλικά για να φτιάξουμε αρκετά πιάτα, πως η διακόσμησή μας είναι καλή και τι προβλέψεις έχουμε για την πορεία της νύχτας.
Με το άνοιγμα του μαγαζιού, πελάτες αρχίζουν να έρχονται και να κάθονται στο Sushi Bar. Με το καλησπέρα σας, κάθε πελάτης κοιτάει το μενού και είτε ξεκινάει με ένα ποτήρι τσάι είτε πάνε κατευθείαν στο πιάτο που θέλουν. Λέγοντάς μας το πιάτο, ο Bancho ξεκινάει να το φτιάχνει και μόλις το έχει έτοιμο εμείς πρέπει να πάμε να το πάρουμε από την κουζίνα και να το πάμε. Η αισθητική και η ένταση του Overcooked ξανάρθε έντονα αφού έπρεπε να τρέξω από άκρη σε άκρη ώστε να μην φύγει δυσαρεστημένος ο πελάτης και φυσικά, να πάρουμε περισσότερα χρήματα.
Όταν καλούμαστε να ρίξουμε τσάι σε έναν πελάτη, τότε ένα mini-game ξεκινάει όπου θα πρέπει να υπολογίσουμε την ποσότητα του τσαγιού που θα ρίξουμε ώστε να φτάσουμε την ιδανικά τέλεια ποσότητα, κάτι που θα μας επιφέρει περισσότερα χρήματα. Όσο προχωράμε στα κεφάλαια και ξεκλειδώνουμε νέα στοιχεία στο gameplay θα δούμε πως οι ποσότητες που ρίχνουμε αλλάζουν οπότε θα πρέπει, κάθε φορά, να τις ισορροπούμε κατάλληλα. Αυτό μπορούμε να πούμε και για τα εκάστοτε πιάτα αφού ορισμένα πρέπει να τα καθαρίζουμε όταν τελειώνει ο πελάτης ενώ άλλες φορές δεν χρειάζεται να κάνουμε κάτι άλλο. Σύντομα μας δίνεται η δυνατότητα να προσλάβουμε προσωπικό για να μας βοηθήσει τόσο στο μοίρασμα των πιάτων όσο και στην κουζίνα. Στέλνοντας διαφημιστικά φυλλάδια, βάζοντας αγγελίες σε περιοδικά ή διαφημίσεις στο διαδίκτυο, μπορούμε να προσλάβουμε προσωπικό με τις ικανότητες των εργαζομένων να γίνονται καλύτερες όσο βελτιώνουμε τους τομείς διαφήμισης. Μιλώντας για δημοσιότητα, έχουμε και το CookSta, μια εφαρμογή στην οποία πελάτες ανεβάζουν το φαγητό που τρώνε – ένα παρωδικό InstaGram δηλαδή. Φτιάχνοντας λογαριασμό εκεί, θα δούμε πολλές φωτογραφίες από πελάτες μαζί με τα διάφορα Captions και likes των φωτογραφιών – όπου και εμείς μπορούμε να ανεβάσουμε ή να αλληλεπιδράσουμε με αυτές.
Η διαχείριση του εστιατορίου παρέχει δυναμικό, έντονο αλλά σύντομο gameplay που περνάει “σαν νεράκι” όταν υπάρχει πολύ δουλειά. Οι πελάτες μπορεί να γίνουν ανυπόμονοι και να φύγουν αν καθυστερήσουμε το φαγητό τους και το φιλοδώρημά τους ελαττώνεται ή εξαφανίζεται αν ρίξουμε παραπάνω ή λιγότερο τσάι από το προβλεπόμενο. Από την άλλη, ολοκληρώνοντας επιτυχώς τις παραγγελίες μας θα νιώσουμε μια αίσθηση ολοκλήρωσης, μια χαρά. Η επιτυχής παράδοση ως σύνολο είναι εξαιρετικά ικανοποιητική και μετά τη βάρδια, λαμβάνουμε μια περίληψη της απόδοσής μας η οποία αποτυπώνει αυτή την ικανοποίηση. Η βαθμολόγηση αποτυπώνεται σε πέντε αστέρια, επηρεάζει την πρόοδο του εστιατορίου και μας δίνει πόντους που μπορούμε να αξιοποιήσουμε για να μελετήσουμε νέα πιάτα.

Μαζί με το εθιστικό gameplay του, το Dave the Diver συνοδεύεται και από γραφικά που το κολακεύουν αλλά και το βοηθούν να ξεχωρίσει. Κάθε μοντέλο, κάθε σχέδια και η εμφάνιση των χαρακτήρων και των κτιρίων ή περιβαλλόντων γύρω μας είναι φτιαγμένα από pixels που στηρίζονται σε 3D βάσεις. Κάθε κίνηση γίνεται σε ένα 2D επίπεδο το οποίο έχει τρισδιάστατο βάθος και αυτό ενισχύεται από τα ψάρια που ενώ έχουν μια pixelated εμφάνιση, η κίνησή τους και πολλά χαρακτηριστικά τους είναι τρισδιάστατα.
Αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι πως για κάθε μικρή δράση που πραγματοποιούμε όπως το να μπούμε σε μια εφαρμογή, να αναβαθμίσουμε κάποιο όπλο/εργαλείο ή να επισκεφθούμε κάποια νέα περιοχή, αυτές συνοδεύονται από χαριτωμένα και ξεχωριστά cutscenes και animations που προσδίδουν μια δόση χιούμορ και γοητείας στην συνολική εμπειρία. Επιπλέον, πολλοί από τους NPCs αποτελούν παρωδίες ή guest stars από διάφορα pop culture μέσα όπως ο Streamer Cohh ο οποίος είναι Sushi Staff στο εστιατόριό μας ή τον Sato ο οποίος καταγράφει τα 200 είδη θαλάσσιας ζωής σε μορφή συλλεκτικών καρτών – και μοιάζει πολύ με τον Ash Ketchum, τουλάχιστον στο ντύσιμο.

Το Dave the Diver είναι ένας ιδιαίτερος τίτλος και ίσως ένα από τα καλύτερα και πιο διασκεδαστικά indie παιχνίδια της χρονιάς. Η γοητεία του, τα γραφικά του και το εθιστικό gameplay του μας κάνει να επιστρέφουμε στον κόσμο του ξανά και ξανά. Το ψάρεμά του σε συνδυασμό με την διαχείριση του εστιατορίου μας εθίζουν συνεχώς στο να γίνουμε καλύτερα και να ξεκλειδώσουμε κάθε ψάρι, κάθε πιάτο που υπάρχει ενώ η εξερεύνησή του μας δίνει κάτι καινούργιο κάθε φορά, ωθώντας μας να τα βρούμε όλα. Είναι από τους τίτλους που σίγουρα θα σας εντυπωσιάσει και ενδεχομένως να δει και βραβείο στα φετινά The Game Awards.

