Frostpunk 2 | Review

Από τον Αυταρχισμό στη Δημοκρατία

Το πρώτο Frostpunk, που κυκλοφόρησε το 2018, μας εισήγαγε σε έναν σκοτεινό κόσμο όπου αναλαμβάναμε τον ρόλο ενός αυταρχικού ηγέτη, υπεύθυνου για τη διατήρηση της ζωής στην πόλη New London, μια παγωμένη ερημιά. Οι αποφάσεις λαμβάνονταν γρήγορα, και ο λόγος μας ήταν νόμος. Ωστόσο, το Frostpunk 2 αλλάζει θεμελιωδώς αυτή τη δυναμική. Αν και εξακολουθούμε να αναλαμβάνουμε τον ρόλο του “Επόπτη” της πόλης, τώρα μοιραζόμαστε την εξουσία με ένα “Δημοτικό Συμβούλιο”, ενώ διάφορες φατριές/συνδικάτα προσθέτουν στρώματα πολυπλοκότητας στον ρόλο μας ως ηγέτης.

Αυτή η μετατόπιση από ένα καθαρά δικτατορικό σύστημα σε ένα που προσκαλεί δημοκρατικές εισροές κάνει το Frostpunk 2 πολύ πιο περίπλοκο. Το παιχνίδι δεν αφορά πλέον απλώς την επιβίωση. Αφορά τη διαχείριση αντιμαχόμενων συμφερόντων και την προώθηση της συνεργασίας σε ένα τεταμένο περιβάλλον. Αυτές οι δύο βασικές αλλαγές – μια πόλη που ήδη υπάρχει και η παρουσία ενός συμβουλίου – είναι τα κύρια στοιχεία που ξεχωρίζουν το Frostpunk 2 από τον προκάτοχό του.

New London – 1912

Τοποθετημένο στο 1912, το Frostpunk 2 μας μεταφέρει σε ένα New London που έχει εξελιχθεί από μια απελπισμένη αποικία επιβίωσης σε μια ακμάζουσα, ζωντανή μητρόπολη. Ο προηγούμενος Επόπτης έχει πεθάνει, και τώρα οι πολίτες είναι πρόθυμοι να διαμορφώσουν το μέλλον τους, με φατριές να αναδεικνύονται για να διεκδικήσουν το μερίδιό τους στο μέλλον της πόλης.

Η εισαγωγή του παιχνιδιού θέτει έναν σκοτεινό τόνο με ένα κινούμενο προοίμιο που δείχνει μια ομάδα “Περιπλανώμενων” να προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια σφοδρή χιονοθύελλα. Είναι μια υπενθύμιση του σκληρού κόσμου που κατοικεί το Frostpunk 2 – ένας κόσμος όπου η επιβίωση δεν είναι ποτέ εγγυημένη και η απειλή του κρύου είναι πάντα παρούσα. Κατά τη διάρκεια αυτής της εναρκτήριας ακολουθίας, μπορούμε ακόμη και να βρούμε αναμνηστικά από το πρώτο Frostpunk, προσφέροντας έναν νεύμα στους παλιούς παίκτες και την συνέχεια του παιχνιδιού.

Η Δημοκρατία και οι προκλήσεις της

Μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές στο Frostpunk 2 είναι η εισαγωγή ενός δημοκρατικού στοιχείου μέσω του Δημοτικού Συμβουλίου. Το Συμβούλιο συνεδριάζει κάθε 10 εβδομάδες, εντός του παιχνιδιού, για να θεσπίσει νέους νόμους και να αξιολογήσει την απόδοση του Επόπτη (εμάς δηλαδή) ως ηγέτη της πόλης. Αν η βαθμολογία μας πέσει πολύ χαμηλά, κινδυνεύουμε να ανατραπούμε, και τότε το παιχνίδι τελειώνει.

Αυτός ο μηχανισμός αλλάζει θεμελιωδώς τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να προσεγγίζουμε την ευθύνη της ηγεσίας. Δεν μπορούμε πλέον να ενεργούμε ανεξέλεγκτα, όπως στο πρώτο Frostpunk. Κάθε απόφαση πρέπει να σταθμίζεται ενάντια στα ανταγωνιστικά συμφέροντα των φατριών και στις απαιτήσεις του Συμβουλίου. Οι νόμοι χωρίζονται σε κατηγορίες που αντικατοπτρίζουν διαφορετικές κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές ανησυχίες, και κάθε φατριά στην πόλη θα ευνοεί διαφορετικούς νόμους.

Για παράδειγμα, σε κάποιο σημείο μπορεί να μας ζητηθεί να αποφασίσουμε πώς θα χειρίζεται η πόλη τις κηδείες. Μία φατριά υποστηρίζει σεβαστές θρησκευτικές τελετές, ενώ μια άλλη βλέπει τα σώματα ως πόρο που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για ιατρική έρευνα. Η απόφασή μας θα επηρεάσει άμεσα πράγματα όπως το ηθικό των εργαζομένων και τη δημόσια υγεία. Αυτές οι αποφάσεις δεν καταλήγουν χωρίς συνέπειες, και το Frostpunk 2 μας υπενθυμίζει συνεχώς ότι η επιβίωση συχνά απαιτεί οδυνηρές επιλογές.

Μια συνεχόμενη μάχη για πόρους

Εκτός από τη διαχείριση του Συμβουλίου, πρέπει επίσης να αντιμετωπίσουμε τις φατριές και τις απαιτήσεις τους για έρευνα. Κάθε φατριά θα προωθεί διαφορετικές ερευνητικές κατευθύνσεις, και αυτές οι κατευθύνσεις συχνά συγκρούονται μεταξύ τους. Οι φίλοι της σειράς Civilization θα βρουν κάποια οικειότητα στον τρόπο με τον οποίο χειρίζεται το παιχνίδι την έρευνα, με τις ανταγωνιζόμενες φατριές να προωθούν τις προτεραιότητές τους.

Για παράδειγμα, μπορεί να έχουμε μία φατριά που πιέζει για την ανάπτυξη πύργων εξαερισμού για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στις κατοικημένες περιοχές, ενώ μια άλλη ομάδα θέλει να κατασκευάσει δημόσιες συγκοινωνίες που καταναλώνουν καύσιμα για να αυξήσουν την παραγωγικότητα των εργαζομένων. Για να περάσουμε τον νόμο που προτιμούμε, μπορεί να χρειαστεί να κάνουμε συμφωνίες ή να υποσχεθούμε ότι θα δώσουμε προτεραιότητα στις ανησυχίες τους για έρευνα σε επόμενες συνεδριάσεις του Συμβουλίου.

Ουσιαστικά, η αλληλεπίδραση μεταξύ του Συμβουλίου, των φατριών και του συστήματος έρευνας μας κρατά συνεχώς σε μία ταλάντωση μεταξύ των προτεραιοτήτων. Δεν μπορούμε ποτέ να ικανοποιήσουμε πλήρως τους πάντες, και αυτή η ένταση κάνει το gameplay και δύσκολο και ανταποδοτικό.

Πιο Σκοτεινή και τολμηρή αισθητική

Το Frostpunk 2 παίρνει την οπτική αισθητική του πρώτου παιχνιδιού και την ενισχύει σημαντικά. Το UI του παιχνιδιού είναι εκτεταμένo και, κατά καιρούς, ανορθόδοξο, αλλά μεταφέρει αποτελεσματικά την κλίμακα και την πολυπλοκότητα της διαχείρισης μιας πόλης όπως το New London.

Η πιο εμφανής οπτική βελτίωση είναι η πιο έντονη και διακριτή αισθητική ολοκληρωτισμού του παιχνιδιού. Κάθε κεφάλαιο εισάγεται με έντονες γραμματοσειρές που καλύπτουν την οθόνη, προκαλώντας την αίσθηση ενός μεγάλου, αυταρχικού κράτους. Οι αναδυόμενοι χαρακτήρες είναι εξίσου εντυπωσιακοί, με καπνούς να υψώνονται γύρω από τα πρόσωπά τους, προσθέτοντας μια απόκοσμη, αινιγματική ποιότητα στην παρουσία τους. Αυτή η οπτική σχεδίαση ενισχύει την βαριά, καταπιεστική ατμόσφαιρα του Frostpunk 2.

Ενώ η τέχνη στα αναδυόμενα παράθυρα και τις κινηματογραφικές σκηνές είναι φανταστική, η γραφή μπορεί να φανεί υπερβολικά έντονη κάποιες φορές. Ωστόσο, η αίσθηση του επείγοντος σε κάθε κατάσταση είναι χειροπιαστή, και κάθε νέο αναδυόμενο παράθυρο – συχνά ένα μαύρο κουτί με ένα χρυσό εικονίδιο που υποδεικνύει ένα νέο ζήτημα προς αντιμετώπιση – φέρνει μια αίσθηση φόβου.

Άψογα διαμορφωμένη ηχητική εμπειρία

Το Frostpunk 2 διαπρέπει όχι μόνο στα οπτικά αλλά και στον ηχητικό του σχεδιασμό. Το αυθεντικό soundtrack του παιχνιδιού, που συντέθηκε από τον Piotr Musial, θέτει άψογα τον τόνο, με μελωδίες που ανεβαίνουν και κατεβαίνουν με την ένταση του παιχνιδιού. Ειδικά η χρήση ενός μοναδικού βιολιού για να δημιουργήσει αίσθηση ανησυχίας και επείγουσας ανάγκης είναι εξαιρετικά εκτελεσμένη, κάνοντάς μας να νιώσουμε το βάρος των αποφάσεών μας.

Πέρα από τη μουσική, το Frostpunk 2 δημιουργεί έναν ζωντανό, αναπνεύσιμο κόσμο μέσω των ηχητικών εφέ του. Είτε πρόκειται για τους ήχους μηχανών στις βιομηχανικές περιοχές, τη φλυαρία στους δρόμους, ή τις ανακοινώσεις των ηγετών των φατριών από μεγάφωνα, ο ηχητικός σχεδιασμός μας βυθίζει πλήρως στην εμπειρία. Κάνοντας zoom σε διάφορα μέρη της πόλης αποκαλύπτονται στρώματα περιβαλλοντικού ήχου που φέρνουν το New London στη ζωή.

Μια δοκιμασία θέλησης

Αν υπάρχει ένα πράγμα που το Frostpunk 2 κάνει ξεκάθαρο, είναι ότι αυτό δεν είναι ένα παιχνίδι για περιστασιακούς παίκτες. Ακόμα και στη λειτουργία “εύκολης δυσκολίας”, το προοίμιο του παιχνιδιού μπορεί να είναι αμείλικτο. Η ιλιγγιώδης ποσότητα λεπτομερειών που πρέπει να διαχειριστούμε, από πόρους όπως το πετρέλαιο και το φαγητό έως τις διάφορες πολιτικές και κοινωνικές ανησυχίες της πόλης, μπορεί να είναι κατακλυσμική.

Ως παίκτες πρέπει να επεκταθούμε μέσω του “frostbreaking”, να χτίσουμε νέες περιοχές και να διαχειριστούμε τα περίπλοκα συστήματα Έρευνας και Συμβουλίου, ενώ ταυτόχρονα διατηρούμε την πόλη ζεστή, ταϊσμένη και λειτουργική. Πρέπει να έχουμε συνεχώς επίγνωση της θερμότητας, της στέγασης, των προμηθειών τροφίμων και της διαθεσιμότητας εργατών, και οποιοδήποτε λάθος σε ένα από αυτά τα στοιχεία μπορεί να οδηγήσει σε μία αλυσίδα συμβάντων που καταλήγουν στην καταστροφή.

Παρά το σχετικά υψηλό επίπεδο δυσκολίας, το Frostpunk 2 προσφέρει αρκετή επαναληψιμότητα για να κάνει κάποιον να επιστρέφει συνεχώς. Η ποικιλία των νόμων και των αποφάσεων σημαίνει ότι κάθε playthrough μπορεί να είναι ριζικά διαφορετικό. Τα επιτεύγματα στο Steam υποδεικνύουν την ποικιλία των διαδρομών που μπορούμε να ακολουθήσουμε, ενθαρρύνοντας τον πειραματισμό και διαφορετικές στρατηγικές. Ακόμα και αν αποτύχουμε, η επιθυμία να προσπαθήσουμε ξανά και να χτίσουμε έναν καλύτερο κόσμο παραμένει ισχυρή.

Τεχνική απόδοση

Ένας τομέας στον οποίο το Frostpunk 2 διαπρέπει, εξίσου, είναι η απόδοσή του. Ακόμα και σε ένα MacBook Air – έτυχε να έχω την ευκαιρία να μιλήσω με κάποιον που το δοκίμασε, μιας και εγώ είχα την ευκαιρία να δοκιμάσω το παιχνίδι σε PC με Windows 10 – που βρίσκεται στο χαμηλότερο άκρο των απαιτήσεων συστήματος του παιχνιδιού, μπορούσε να τρέξει ομαλά. Μπορεί να υπάρχουν αραιά και που ορισμένα θεματάκια άνευ σημασίας, όπως ότι τα textures εμφανίζονταν και εξαφανίζονταν περιστασιακά, αλλά η οπτική ποιότητα παρέμενε ανεκτή, σε εντυπωσιακό επίπεδο. Το μόνο σημαντικό ζήτημα ήταν η περιστασιακή δυσκολία στην διάκριση βάθους στο χιονισμένο τοπίο, αλλά δεν ήταν καταλυτικό πρόβλημα.

Ίσως το μοναδικό τεχνικό ελάττωμα του παιχνιδιού είναι η εξάρτησή του από saving στο cloud. Ενώ αυτό δεν είναι ένα σημαντικό πρόβλημα για τους περισσότερους παίκτες, αποτελεί πρόκληση για εκείνους που παίζουν εν κινήσει, ειδικά αν δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, όπως σε ένα αεροπλάνο. Για ένα τόσο μεγάλο, απαιτητικό παιχνίδι από πλευράς πόρων, η αδυναμία αποθήκευσης εκτός σύνδεσης φαίνεται κάπως ανεξήγητη. Ευελπιστώ πως πρόκειται για ένα θέμα που ίσως έχει λυθεί κατά την κυκλοφορία.

Μία συντριπτική και μεθυστική εμπειρία

Σε κάθε του πτυχή, το Frostpunk 2 είναι ένα παιχνίδι του “περισσότερου”. Περισσότερες αποφάσεις, περισσότερα κτίρια, περισσότερα μέρη για εξερεύνηση, περισσότερη καταστροφή και, ίσως το πιο σημαντικό, περισσότερη ελπίδα. Η πολυπλοκότητα και η πρόκληση του παιχνιδιού θα είναι δύσκολες για ορισμένους, αλλά για εκείνους που απολαμβάνουν παιχνίδια οικοδόμησης πόλεων με βαθιά στρατηγικά στοιχεία, το Frostpunk 2 προσφέρει μια εξαιρετική εμπειρία.

Η προσθήκη του Συμβουλίου και του συστήματος φατριών ανεβάζει το παιχνίδι πέρα από τους απλούς μηχανισμούς επιβίωσης, προσφέροντας στους παίκτες την ευκαιρία να εξερευνήσουν τις προκλήσεις της δημοκρατικής ηγεσίας σε έναν κόσμο στο χείλος της κατάρρευσης. Η αισθητική του παιχνιδιού, ο ηχητικός σχεδιασμός και η προσοχή στη λεπτομέρεια το καθιστούν μια πραγματικά καθηλωτική εμπειρία, ακόμα και όταν κατακλύζει με τις συνεχείς απαιτήσεις του.

Το Frostpunk 2 όμως δεν είναι για όλους, και δεν χρειάζεται να είναι. Είναι ένα παιχνίδι που επιβραβεύει την υπομονή, την επιμονή και την προθυμία να ασχοληθείτε με τα βαθιά συστήματά του. Για τους λάτρεις του πρώτου παιχνιδιού και για εκείνους που απολαμβάνουν τα πολύπλοκα παιχνίδια στρατηγικής και οικοδόμησης πόλεων, το Frostpunk 2 είναι μία απαραίτητη αγορά, ανεπιφύλακτα.

Η 11 bit studios έχει δημιουργήσει ένα παιχνίδι που όχι μόνο προκαλεί το μυαλό αλλά και διεγείρει τα συναισθήματα, στο ίδιο επίπεδο που το έκανε και το This War of Mine τολμώ να πω, κάνοντάς σας να αμφισβητήσετε κάθε απόφαση που λαμβάνετε μπροστά στο κόστος της επιβίωσης. Αν είστε έτοιμοι να αντιμετωπίσετε αυτές τις προκλήσεις, μη το καθυστερήσετε “περισσότερο”.

Frostpunk 2
Συνοψη
Το Frostpunk 2 εισάγει σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τον προκάτοχό του, μετατοπίζοντας τη δυναμική της ηγεσίας από αυταρχισμό σε δημοκρατία. Ως παίκτες, αναλαμβάνουμε τον ρόλο του Επόπτη, διαχειριζόμενοι ένα δημοτικό συμβούλιο και διάφορες φατριές, ενώ λαμβάνουμε δύσκολες αποφάσεις για την πόλη του New London. Με έμφαση στη στρατηγική, την επιβίωση και την πολυπλοκότητα, το Frostpunk 2 αποτελεί μια μοναδική εμπειρία για τους λάτρεις των παιχνιδιών διαχείρισης πόλεων και στρατηγικής.
10
Βαθμος